Τετάρτη 15 Ιουνίου 2011

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Ο ισολογισμός της σπατάλης

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Με περισσότερα από 185 εκατ. ευρώ ζημίωσε το 2010 το Δημόσιο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η εταιρεία παροχής σιδηροδρομικών μεταφορών, την οποία προγραμματίζει η κυβέρνηση να... πουλήσει μέσα στο τέταρτο τρίμηνο του έτους.

Την ίδια στιγμή, το πρόγραμμα «εξυγίανσης» (σ.σ.: μετατάξεις, διακοπή ζημιογόνων δρομολογίων της ΔΕΚΟ, οριζόντες περικοπές αποδοχών) δεν έχει αποδώσει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, καθώς, σύμφωνα με το μνημόνιο (Νο Ι), η εταιρεία θα έπρεπε να είχε εμφανίσει κέρδη το πρώτο τρίμηνο του 2011.

Ωστόσο, κατά το υπουργείο Υποδομών, έως τέλη Μαρτίου οι ζημιές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανήλθαν στα 4,8 εκατ. ευρώ. Ως όλα δείχνουν, η «επανεκκίνηση» των σιδηροδρόμων αποτελεί δυσεπίλυτη εξίσωση και αυτό την ώρα που τα σκάνδαλα που απαξίωσαν τον ΟΣΕ έχουν «θαφτεί».

«Μαύρη» τρύπα

Σύμφωνα με τον δημοσιοποιημένο ισολογισμό, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τη χρήση του 2010 παρουσίασε ζημιές μετά από φόρους 187,3 εκατ. ευρώ, ενώ η καθαρή θέση είναι αρνητική (-629,8 εκατ. ευρώ). Όσον αφορά τις υποχρεώσεις ανήλθαν συνολικά στο ποσό των 779,9 εκατ. ευρώ.

Οικονομικά μεγέθη 2009-2010
 
Μεγέθη (σε εκατ. ευρώ) 2009 2010
Κύκλος εργασιών 98,7 102,6
Ζημιές μετά φόρων 231,1 187,3
Σύνολο υποχρεώσεων 566,6 779,9

Πηγή: Οικονομικές καταστάσεις ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Στο μέτωπο της αναδιάρθρωσης, έχει πραγματοποιηθεί μέρος μόνο των περίπου 2.800 μετατάξεων παρότι αυτές θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί από τις 20 Ιανουαρίου. Οι περικοπές των αποδοχών έχουν οδηγήσει σε μικρής κλίμακας συρρίκνωση των λειτουργικών δαπανών, τη στιγμή που συνταξιούχοι σιδηροδρομικοί προσελήφθησαν -χωρίς κανένα κριτήριο- στον ΟΣΕ.

Όσον αφορά τα δρομολόγια όσα θεωρήθηκαν ή θεωρούνται ζημιογόνα κόβονται, ωστόσο το ερώτημα που θέτουν θεσμικοί παράγοντες είναι τί μέλλει γενέσθαι με τα σκάνδαλα που εκτόξευσαν το έλλειμμα του οργανισμού.

«Θάφτηκαν»

Όπως αποκάλυψε το «Κ» (φύλλο 4ης Ιουνίου), από το 1997 και μετά υπεγράφησαν έξι προγραμματικές συμφωνίες αξίας άνω του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ (σε τιμές της περιόδου εκείνης) μεταξύ ΟΣΕ και Ναυπηγείων Σκαραμαγκά για την κατασκευή τροχαίου υλικού. Επρόκειτο για υπερκοστολογημένες συμβάσεις που είχε καταγγείλει η Νέα Δημοκρατία ως αντιπολίτευση, αλλά διατήρησε σε ισχύ όταν ανέλαβε την εξουσία το 2004.

Από τις έξι αυτές συμβάσεις, οι τρεις ήταν με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και οι υπόλοιπες με τη Siemens, της οποίας ο ρόλος σε σχέση με τον ΟΣΕ διερευνήθηκε σε πολύ μικρό βαθμό κατά την πρόσφατη Εξεταστική επιτροπή (παρότι ετέθηκαν στη διάθεσή της 700 έγγραφα-ντοκουμέντα που αποδεικνύουν «σχέσεις συναλλαγής»).

Όσον αφορά τις συμβάσεις που υπεγράφησαν με τα Ναυπηγεία, κατ’ επέκταση με τη γερμανική κοινοπραξία Hoawaldtswerke Deutsche Werft-Ferrostaal (η νέα ιδιοκτήτρια των Ναυπηγείων μετά την ιδιωτικοποίησή τους) η εκτέλεση δύο εξ’αυτών μεταφέρθηκε με αποφάσεις του δ.σ. του ΟΣΕ της περιόδου εκείνης σε εργοστάσια της Ελβετίας.

Και αυτό τη στιγμή που σκοπός των συγκεκριμένων συμφωνιών ήταν η ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και η μεταφορά τεχνογνωσίας στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, οι Γερμανοί ζήτησαν και πέτυχαν αφενός να απαλλαγούν από τις ποινικές ρήτρες (αξίας εκατομμυρίων ευρώ) που θα ενεργοποιούνταν λόγω της μη έγκαιρης υλοποίησης των συμβάσεων με τον ΟΣΕ και αφετέρου να επεκταθούν οι επιζήμιες συμβάσεις για το τροχαίο υλικό. 

Η δικαστική διερεύνηση των εν λόγω συμβάσεων δεν απέδωσε καρπούς, ενώ έγγραφα που έφερε στο φως της δημοσιότητας το «Κ» κάνουν λόγο για «προφορικές εντολές που δόθηκαν στους δικαστικούς λειτουργούς (το 2006) για την μη εξέταση των εμπλεκόμενων πολιτικών προσώπων». 



Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου